תב"עות ובינוי
תכניות מפורטות נדרשות במצבים שונים, לדוגמה:
- הסדרת חריגות בנייה, אשר לא ניתן להסדיר באמצעות בקשה להיתר או הקלה, ויש להסדיר לפני כן את המצב הסטטוטורי ורק לאחר אישור התכנית תוגש בקשה להיתר בניה בדיעבד
- שינוי בחוק המאפשר הגדלת זכויות באמצעות הגשת תכנית מפורטת ועל ידי כך מימוש מלוא זכויות הבניה בקרקע, לדוג' תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה אשר העביר סמכויות תכנון מסויימות לוועדות המקומיות. במצב זה, יזמים/ חוכרים ובעלי נכסים מעוניינים לממש את הזכויות הנוספות ולהסדיר אותן סטטוטורית על מנת להגיש תכנית בניה להיתר על פי הזכויות המאושרות והנוספות.
- הסדרת זכויות בניה ושימוש בקרקע אשר לא הוגדרו לה זכויות מפורטות או שיש צורך לבצע בזכויות אלו שינויים.
בכל הליך תכנון של תכנית מפורטת, מתקיים דיון בוועדה לתכנון ובנייה, ולאחר המלצתו לאשרה, תופקד התכנית. ההפקדה מתבצעת באמצעות פרסום נתוני התכנית לתקופה קצובה לציבור לפי הנחיות החוק ומתן האפשרות לציבור לעיין במסמכיה, ולהביע התנגדותו לתכנית. במקרה שמוגשות התנגדויות, נקבע דיון בעניינן ובהתאם להחלטות יבוצעו או לא יבוצעו שינויים בתכנית. להסדרת הזכויות בקרקע משמעות כספית שבאה לידי ביטוי בהיטל השבחה, ואשר תיקבע על ידי שמאי שיעריך את ההשבחה שנעשתה לנכס על ידי קביעת הזכויות החדשות. תשלום ההשבחה חל בעת מימוש הזכויות (בהגשת תכנית להיתר בניה) או בעת מכירת הנכס.